למה בחרנו להתנדב ולייצר כלי שימדוד את הפעילות הפיננסית של עמותות וייצר שקיפות בכלל המגזר השלישי?
top of page
  • תמונת הסופר/תGila Augor

למה בחרנו להתנדב ולייצר כלי שימדוד את הפעילות הפיננסית של עמותות וייצר שקיפות בכלל המגזר השלישי?

יובל דימניק, מתנדב כמנהל הפרויקט שנעשה בשיתוף פעולה עם עמותת מידות.

יובל יזם סדרתי, שותף מנהל בקרן ההון סיכון Fuson Capital.


בחרנו להתמודד עם אתגר שעומד בפני כל יישות שמבקשת לתרום בצורה חכמה ויעילה לגופים חברתיים בישראל. בין אם מדובר בתורם פרטי ובין אם מדובר בגופים פילנתרופיים, לאותם תורמים אין היום שום אינדקס עם מידע שיפוטי על הפעילות הפיננסית של הגופים שהם תורמים להם. בעזרת הכלי שנייצר אנחנו מקווים להביא לתרומות יעילות יותר, מגזר שלישי איכותי יותר ורוצים להפחית את הסיכון של מעשי נוכלות ובזבוז תרומות.


לפני הכל, קצת רקע, סך התרומות בישראל למגזר השלישי בישראל מגיע לכ-24.5 מיליארד שקל בשנה ומהווה 14% מתקציב העמותות (נתונים משנת 2019).

הארגונים מגייסים את התרומות בארץ ובחו"ל כאשר התורמים נסמכים על המידע המסופק ע"י העמותה וכן על מאגרי מידע פתוחים וקיימים כמו גיידסטאר.


על מנת לבצע תרומה יעילה, כלומר תרומה בה הכסף תורם לשינוי מהותי באוכלוסיית המטרה, התורמים נדרשים לתהליכי בדיקת נאותות מורכבים.

תהליכים אלו דורשים הבנה בשדה הספציפי, הכרה של גיידסטאר (אתר מידע פתוח של משרד המשפטים) ויכולת לקרוא דוחות פיננסים ולנתח אותם. דה-פקטו, פערי הידע מביאים לעליה בסיכון לתרומות לא יעילות.

אין מידע לגבי היקף התרומות הלא יעילות וחלקן בסך שוק התרומות, אולם מספר תחקירים שהתפרסמו בעיתונות הכללית שופכים אור על הבעיה והשיטה מאחורי גיוס תרומות ללא שקיפות.


לדוגמא, ארגון מידות מבצע בדיקת נאותות לעמותות ומעניק להן את "תו מידות" כתו תקן להתנהלות תקינה.

התהליך דורש את שיתוף הפעולה של העמותה בשליחת מסמכים ומתבצע ברובו בצורה ידנית. שתי עובדות אלו מגבילות מאוד את מספר הארגונים שמידות יכולה לשרת בצורה מלאה.


אנו עובדים על פיתוח מערכת שתספק מידע על כלל העמותות הפעילות בישראל ותעניק להן ציוני איתנות פיננסית ושקיפות. המערכת עובדת בצורה אוטומטית ללא הטיות של בוחן אנושי. היא מדרגת את העמותות ע"פ המתודולוגיות של Charity Navigator, אתר דירוג העמותות הגדול בעולם.

ע"י מערכת אוטומטית אנחנו יכולים לסקור את כלל העמותות בישראל, לתקן ולהתאים את מידע השיפוטי בצורה נרחבת ודינמית.


מהות הכלי היא לא לבחור תרומה, אלא לתת מידע שיפוטי שישפר את הסיכוי לתרומות יעילות.

הכלי יהיה זמין לכלל הציבור בצורה פתוחה, אולם אנו נקדם אותו בצורה פעילה בקרב תורמים מוסדיים.


הכלי חשוב בשל מספר גורמים, ראשית, כמות הכסף שהתחום מגלגל היא עצומה.

שנית, הנתונים עבור כל חברה זמינים באתר גיידסטאר, אבל קשה מאוד להוציא מהם ערך אמיתי.

בסופו של דבר, חוסר הידע מביא מחד, לתרומות לא יעילות ומאידך מעודד גיוס תרומות לעמותות קש.

כל אלו מביאים למוטיבציה ""עקומה" של העמותה, מוטב לפרסם תמונה קורעת לב מאשר להשתפר ולשרת את אוכלוסית המטרה בצורה מיטבית.


הצוות ואני נרתמנו לפתור את האתגר מכמה סיבות.

כמו שאר האוכלוסיה אני נחשף בעיתונות למעשי נוכלות שמשתמשים בעמותות ככלי לגיוס כסף מהציבור. במקביל מתנדב לכל מיני עמותות (למשל Code for Israel) ונחשף גם לדברים המדהימים שנעשים במגזר השלישי.

כיום המחוקק עושה כמיטב יכולתו בהנגשת נתונים לציבור, ועמותת "מידות" עושים עבודת קודש בבחינת אפקטיביות העמותות. יחד עם זאת, יש הזדמנות להנגיש מידע מעובד בסקייל נרחב שיכול להביא להשפעה רחבה, וכל זאת בצורה אוטומטית.


חברי הצוות ואני (כולם מתנדבים) מקווים ומאמינים שכלי שכזה יביא לשיפור השקיפות ואימפקט טוב יותר על קהלי היעד של העמותות השונות - יביאו לאמון רב יותר של הציבור במערכת התרומות ובצורה מעגלית אני מקווה שיווצר אימפקט רב יותר.


סימוכין:

37 צפיות0 תגובות
bottom of page